Äntligen är vi igång igen med våra månadsmöten. I strålande höstsol besökte vi muséet Göteborgs Remfabrik där vi inledningsvis fick en visning av muséets fordon. En utmärkt renoverad Chevrolet lastbil från 1937 och en uttjänt Mercedes 200 från sent 60-tal. Muséets fordonsguide Kurt Veber berättade målande om renoveringen av Lastbilen och visade oss även disponentens Merca som är ett renoveringsobjekt för framtiden.
Därefter följde fabriksvisningen där Katrin Bjerrome tog över. Vi fick se och och även höra ljuden från maskinparken när hon körde igång centralmotorn. Hon berättade också om fabrikens historia och muséets historia. Efter visningarna satt vi kvar och fikade och hade trevligt i muséets café.
Nedan följer muséets egen presentation av verksamheten
Remfabriken — en spännande blandning av gammal teknik och ny textil
På Åvägen 15 i stadsdelen Gårda, i centrala Göteborg, finns en fabrik där nästan ingenting har förändrats sedan sekelskiftet. Fabriken ser fortfarande ut som vilken fabrik som helst i början av 1900-talet. Sannolikt är Göteborgs Remfabrik den bäst bevarade arbetsplatsen från denna period i hela Skandinavien. Det märkliga är att yrkeskunskapen levde kvar och maskinerna hölls igång så länge, trots att världen runt omkring förändrades.
Produktionen upphörde i november 1977. Personalen stängde av maskinerna och gick hem, och precis så som fabriken såg ut då, ser den ut idag. Fabriken är numera ett arbetslivsmuseum som drivs av Föreningen Göteborgs Remfabrik.
Mycket har hänt på fabriken sedan dess. Under åren har fler gamla maskiner flyttats till Remfabriken och tagits omhand av föreningen som tillverkar både band, spetsar och snörmakerier. Allt säljs i museibutiken som har ett unikt urval.
Remfabriken är ett levande museum där maskinerna forfarande fungerar och används. Ett museum där det alltid händer något!