Få människor kan som Dag Berver förklara komplicerade sammanhang så att det blir både begripligt och lustfyllt. Vi var ett tjugotal medlemmar som lyssnade och sög i oss berättelsen om lösningarna bakom idén om att göra Paddan automatväxlad, eller som Dag säger ”historien om världshistoriens mest krångliga sätt att ersätta två wierar och en stång”. Bakgrunden var att det i princip inte fanns annat än 3-växlade automatlådor att tillgå under det tidiga 50-talet och där Borg Warner var den ledande tillverkaren. Dock var inte 3-växlat att föredra på motorsvaga bilar utan det behövdes fler växlar, och Citroën var väldigt nöjda med sin befintliga 4-växlade låda och började därför utveckla en automatisering av denna med hjälp av framtidens teknik som då var hydraulik.
Att se och höra Dag rita och berätta om alla komplikationer på vägen, alla kompenserande komponenter som t ex att ta hänsyn till temperaturförändringar på hydrauloljan, att urkoppling skall ske blixtsnabbt vid växling men att inkoppling skall ske långsammare mm fick oss att inse hur många sammanhang det handlade om.
Ni som inte hade möjlighet att delta kan ta del av hela föredraget här!
Tusen tack Dag, fasen vilket kul månadsmöte detta var!